Spoorzone Groningen als model
Om de bereikbaarheid van Noord-Nederland per spoor te verbeteren zijn er forse aanpassingen nodig aan sporen en stations. In het bijzonder het gebied rondom station Groningen. Het monumentale station is nu nog een kopstation, dat betekent dat een reis hier altijd begint of eindigt en reizigers moeten overstappen.
Met de vernieuwing van het spoorgebied en de ombouw van het Hoofdstation komt daar de komende jaren verandering in. Vanaf 2022 kunnen regionale treinen doorrijden en is het stationsgebied veel toegankelijker. In 2023 is het gehele project klaar.
Ingrijpende vernieuwingen
Naast het doorlopende spoor worden er gelijktijdig een hele serie aan vernieuwingen gerealiseerd. Het huidige opstelterrein waar ‘s nachts alle treinen staan is in juni 2020 verhuisd van de zuidzijde van station Groningen naar de nieuwe locatie bij De Vork in Haren. Het busstation wordt verplaatst naar de achterkant van het station, dat straks te bereiken is via een nieuw te realiseren onderdoorgang vanaf de Stationsweg. Verder komt er nog een voetgangerstunnel en een fietstunnel. De fietstunnel gaat voor een deel onder het oude stationsgebouw door om aan te sluiten op de bestaande fietsenstalling. Kortom, ingrijpende veranderingen in het stationsgebied (zie: www.groningenspoorzone.nl).
Complex project met veel voorbereiding
Om dit complexe project mogelijk te maken is er jarenlang gewerkt aan plannen, ontwerpen en voorbereidingen. In opdracht van ProRail maakte Ingenieursbureau Movares de plannen en de ontwerpen. MUG Ingenieursbureau, waar wij als Archipunt veel mee samen werken, voerde hiervoor in de studiefase alle conditionerende vooronderzoeken uit. Deze bestonden uit landmeetkundige metingen, milieukundige en geo-technische metingen, onderzoek naar asbest en archeologisch onderzoek. Vooral bij het nieuwe opstelterrein De Vork in Haren is veel archeologisch onderzoek gedaan met interessante vondsten. Zo werden er resten gevonden van een inheemse Romeinse nederzetting, en munten en mantelspelden uit die tijd. Maar ook sporen uit de overgang van de middensteentijd naar de nieuwesteentijd.
Na de aanbesteding van het werk heeft Strukton de opdracht voor de realisatie aangenomen.
Van plannen naar realisatie
Het eerste deel van het project is inmiddels gerealiseerd. Het nieuwe opstelterrein bij Haren is gereed en in gebruik genomen. Momenteel worden de plannen voor het Hoofdstation door Strukton gereedgemaakt voor realisatie. Daarvoor heeft MUG Ingenieursbureau van het stationsgebouw en de omgeving in detail vastgelegd hoe alles er nu uitziet en erbij ligt. Het hele ProRailgebied tussen het Herewegviaduct en de Van Hallbrug is hiervoor landmeetkundig ingemeten.
Van het historische stationsgebouw worden deformatiemetingen gedaan. Omdat er een tunnel onder het gebouw wordt aangelegd, wordt het gebouw voorzien van meerdere meetpunten. Via die meetpunten wordt tijdens de bouw gemonitord of er ergens deformatie (vervorming) optreedt. Maatvoerders van MUG Ingenieursbureau brengen in overleg met de monumentenspecialist en Strukton die meetpunten aan en doen de nulmeting. De permanente monitoring tijdens de bouw doet Strukton zelf.