Restyling Hospice West-Friesland
Voor een hospice in West-Friesland hebben we een haalbaarheidsonderzoek gedaan, dat begon met een vraag over een restyling. Het hospitium is een uitbreiding (2004) op het gebouw uit 1956 en was toe aan een moderniseringsslag. Waar de opdrachtgever dacht een vraag te stellen over het toepassen van andere kleuren en een behangetje op de muur, ontdekten ze gaandeweg dat het meer om handen had.
De staat van het gebouw paste niet meer bij de kwaliteit van de zorg en de aandacht waarmee die zorg wordt verleend. Veel onderdelen in het pand vertoonden slijtage, en het geheel was toe aan een opknapbeurt en eenheid. De directeur van de hospice vroeg ons een overkoepelend plan te maken voor een restyling.
Uitgestippeld pad
Met ons plan van aanpak gingen we in op de vraag en we schetsten de route die we voor de vernieuwing zouden nemen. Bij het lezen van het pad dat we voor ze hadden uitgestippeld begonnen bij onze opdrachtgever allerlei radertjes te draaien. Het hospitium had in het voorgaande jaar een hoop mensen niet kunnen helpen, vanwege de meterslange wachtlijst. De raad van bestuur en de directeur vroegen zich af of ze met de restyling wel op het juiste spoor zaten. Was er niet iets anders nodig?
Tijdens een gesprek werd duidelijk dat ze nadachten over hoe ze hun activiteiten konden uitbreiden. Met deze koerswijziging gingen we aan de slag en we deden een haalbaarheidsonderzoek. We onderzochten wat er mag en kan met het pand en het terrein, en we keken met een frisse blik naar de ingesleten paden in het gebouw. Door de jaren heen waren gewoontes erin geslopen en spullen aangegroeid.
Routes en routines
Mensen die we op ons pad tegenkwamen stelden we allerhande vragen over hun route en routines. Over welk kastje ze telkens struikelden, bijvoorbeeld. Of, welke konijnenpaadjes ze vaak gebruikten. En, we vroegen een aantal mensen welk parcours ze per se wilden verleggen. Het leverde ons ideeën op die we bespraken met medewerkers, vrijwilligers, directeur en de raad van bestuur. Iedere ronde zorgde voor aanvullende informatie en vragen, en er ontstond een uitbreidingsplan. Daar doorheen liep het opfrisadvies van de huidige kamers en een plan daarvoor, dat aansloot bij de uitbreiding.
Door de vragen die we tijdens onze bezoeken opwierpen werkten we voor de directeur als vliegwiel in de ontwikkeling van haar organisatie. Wat begon met een vraag over restyling werd een plan voor een uitbreiding van twee lagen, met vier extra kamers en te verhuren ruimtes. Niet alleen ruimtelijk een hele verandering, maar ook organisatorisch. Er moeten extra fondsen komen en een plan voor het verhuren van de toegevoegde ruimtes. Daar gaan ze mee aan de slag. Onze opdrachtgever dacht een architect in de arm te nemen om na te denken over kleuren en behang. In plaats daarvan kreeg ze een katalysator.