In de rol van docent
In gesprek met…..Ferdinand Musch, bouwkundige bij Archipunt.
Op woensdag 13 juni word ik om half 9 verwacht op basisschool de Linde in Nieuwe Pekela. Mijn collega Ferdinand treedt daar op als gastdocent voor groep 8. Hij vertelt me dat dit zijn 2e gastles is, maar zit er ontspannen bij. “Goede voorbereiding is het halve werk” zegt hij. Het onderwerp waar hij de kinderen over vertelt is namelijk niet mals. Het gaat over het ontstaan van gas in de bodem, de winning en de gevolgen daarvan voor onze regio. Met zelfgebouwde voorbeeld gebouwtjes op veren, proefjes en filmpjes heeft hij voldoende diversiteit om de kinderen geboeid te houden, denkt hij.
Het is zover, we kunnen de klas in. De kinderen zitten te schuiven op hun stoel en zien ons binnenkomen met houten huisjes en een bak met zand. Wat gaan we doen? Er ontstaat rumoer en ze gissen met elkaar naar de bedoeling van dit alles. Ferdinand is klaar met de voorbereidingen en steekt van wal. De geschiedenis van het Groninger Gas. Hij dropt een paar vragen in de klas en ik sta versteld van de antwoorden die hij krijgt. Stuk voor stuk weten de kinderen beter dan ik hoe gas is ontstaan en ze hangen aan zijn lippen.