Leren door te doen
Als het over ‘leren’ gaat vind ik de uitspraak van Aristoteles wel een mooie: “Wat men moet leren doen, leert men door het te doen.” De houding die dat oproept past bij me.
Op school blonk ik niet uit en ik had al snel in de gaten dat mijn manier van leren ‘doen, doen, doen’ was. Door in de les op het puntje van mijn stoel te zitten, bleef mijn voor- of achteraf opgedane boekenwijsheid beter hangen. Haakjes die ik tijdens de uitleg of discussie had opgedaan vormden zich, bij het lezen van de theorie, tot een kapstok waaraan ik alle petjes kon ophangen.
Dat ik de hele week naar school ging is lang geleden, maar ‘leren door te doen’ doe ik nog dagelijks. Bij Archipunt, waar ik al zo’n vijf en half jaar werk, is ‘leren’ gemeengoed. Tijdens het werk dat we doen stuiten mijn collega’s en ik geregeld op situaties die we nog niet eerder hebben meegemaakt. Een bouwkundige aansluiting die we niet kennen, een ingewikkelde constructieberekening, of het voeren van een slechtnieuwsgesprek met een opdrachtgever bijvoorbeeld. Gelukkig is er altijd iemand te vinden die wel weet hoe te handelen. En zo niet, dan knobbelen we het in een select groepje, samen uit. Wat daarin helpt is onze informele en open bedrijfscultuur. We proberen ons bedrijf met zo min mogelijk hiërarchie te organiseren. Mensen stappen daardoor net zo gemakkelijk binnen bij de directeuren als bij hun andere collega’s.
ArchiHuis
Naast de leermomenten die uit de diversiteit van onze opdrachten voortvloeien, zetten we ook in onze ArchiAcademie leermomenten op. Een voorbeeld daarvan was het project ArchiHuis. Hier trokken een architect, een 3D-modelleur, een bouwkundige en een constructeur samen op in het ontwerpen van een woning. Dit project had meerdere doelen. We wilden:
- dat architecten, 3D-modelleurs, bouwkundigen en constructeurs elkaar beter leerden vinden in het ontwerp- en uitwerkingsproces.
- de bouwkundige kennis van onze 3D-modelleurs vergroten.
- ons portfolio uitbreiden voor opnieuwbouwprojecten.
Een deel van de teams zijn tot een goed einde gekomen, zoals het team van Edoardo Mentegazzi. Zijn ontwerp staat als foto op de website, boven dit stuk. Het project als geheel was minder geslaagd. Deze leerexpeditie met meerder teams, combineren met de dynamiek van opdrachtgevers en deadlines bleek heel ingewikkeld te zijn. Uiteindelijk hebben we het project stopgezet. Toch was dit geen verspilde moeite. We hebben er met zijn allen heel veel van geleerd.
Marianne, relatiebeheerder
Kijk hieronder voor de presentatie van het team DEA, waar Edoardo de architect van was.